Nimettömiä pentukyselyjä saavat muutkin kun minä.  Saan aika usein viestin jossa kysytään: onko pentuja, milloin on tulossa? Mitään muuta ei viestissä ole. Ei lähettäjän nimeä, esittelyä, tai kommenttia, miksi haluaa pennun? En vastaa tuollaisiin kyselyihin, koska katson tuollaisen kyselijän olevan sivistymätön ja moukkamainen.

Minulle koirani ja kasvatus ovat harrastus, ei yritystoimintaa eikä elinkeino. Olen yli kahdenkymmenen vuoden ajan elänyt koirieni kanssa ja minulla on oikeus valita kenelle kasvattini luotan. Ehkä vuosien kuluessa on tullut joitakin virhearviointeja, mutta olen samalla oppinut katsomaan entistä tarkemmin, millaiseen ihmiseen voi luottaa. En ole koskaan velvoittanut ketään viemään koiraa näyttelyihin tai kokeisiin. Olen onnellinen jos he niin tekevät ja vielä pärjäävätkin, mutta tärkeintä on että ihmiset ja koira viihtyvät yhdessä

Nimettömät pennunhankkijat voivat etsiytyä sellaisten kasvattajien asiakkaiksi, jotka heidän tyylinsä hyväksyvät.

Tässä Tuomariksi-blogista lainattu, hieno kirjoitus nykypäivän koiraharrastuksemme kulttuurista: http://tuomariksi.vuodatus.net/blog/241585